Istraživanje je sprovedeno 03.12.2007.god., kao instrument istraživanja korišćen je anonimni upritnik, kreiran od strane Ministarstva zdravlja Republike Srbije u okviru Programa Unapređenje kvaliteta rada zdravstvenih ustanova, a sadražao je 24 pitanja.
Obuhvaćeni su zaposleni svih zanimanja, za distribuciju i prikupljanje odgovora bili su odgovorni predsednik komisije za kvalitet i glavna sestra bolnice.
Za opisivanje ispitivane populacije korišćene su metode deskriptivne statistike: prosečna vrednost (aritmetička sredina), mere varijabiliteta (standardna devijacija) i relativni brojevi. Za utvrđivanje značajnosti razlike između obeležja korišćen je x˛ test. Zadovoljstvo zaposlenih je iskazano prosečnom ocenom na skali od 1 do 5, gde je 1=veoma nezadovoljan, a 5=veoma zadovoljan.
Baza podataka je kreirana u kompjuterskom programu Excel, a za statističku obradu podataka korišćen je SPSS program, verzija 10.0 (Statistical Package for Social Sciences).
Istraživanjem su obuhvaćeni svi zaposleni koji su bili prisutni na poslu u zdravstvenim ustanovama 03.12.2007.god. (osim u Specijalnoj bolnici za lečenje i rehabilitaciju Merkur Vrnjačka Banja u kojoj istraživanje nije obavljeno prema preporučenom uputstvu već je obuhvaćen samo deo zaposlenih radnika) 2643 zaposlena radnika su prihvatila učešće u anketi a vratilo se 2382 ispravnih, što predstavlja stopu odgovora od 90.1%.
U odnosu na zanimanje najviše su bili zastupljeni zdravstveni radnici-71.5%, potom su tehnički radnici 16.5%, 6.9% su administrativni radnici i najmanje je bilo zdravstvenih saradnika 5.1%, za 122 zaposlena nema podatak o zanimanju (tabela br.1).
Tabela br.1 Struktura anketiranih radnika u zdravstvenim ustanovama Raškog okruga prema zanimanju
Zanimanje |
n |
% |
Zdravstveni radnik |
1616 |
71.5% |
Zdravstveni saradnik |
115 |
5.1% |
Administrativni radnik |
155 |
6.9% |
Tehnički radnik |
374 |
16.5% |
UKUPNO |
2260 |
100.0% |
Što se tiče završene škole nešto iznad polovine anketiranih je sa završenom srednjom školom, potom su zaposleni sa završenim fakultetom 22.3%, višom školom 10.0%, najmanje sa završenom osnovnom školom 7.6% i bez osnovne škole 0.6% za poslenih (grafikon br.1).
Grafikon br.1
75.8% ispitanika je ženskog pola, a 24.2% muškog. Starost zaposlenih se kretala od 19 do 65 godine, prosečna starost bila je 44.38±8.69 godina. Radni staž zaposlenih u bolnici se kreće od manje od jedne godine godine do 40 godine, a prosečna dužina radnog staža je 18.38±9.13 godina. Više od dve trećine ispitanika ne obavlja rukovodeću dužnost 88.0%.
Svojim poslom zadovoljno je 47.1% zaposlenih, 18.9% je nezadovoljno, a 34.1% se izjasnilo da su ni zadovoljni ni nezadovoljni (grafikon br.2).
Grafikon br.2
Posmatrajući pojedinačno zdravstvene ustanove, najzadovoljniji su zaposleni u DZ Tutin gde je zadovoljnih i veoma zadovoljnih 87.8% zaposlenih, potom u Specijalnoj bolnici za rehabilitaciju “Agens” Mataruška banja 72.9% a najmanje zadovoljnih i veoma nezadovoljnih je u Specijalnoj bolnici za interne bolesti Vrnjačka Banja 34.3% i DZ Kraljevo 35.7% (tabela br.2).
Tabela br.2 Opšte zadovoljstvo zaposlenih radnika u zdravstvenim ustanovama Raškog okruga u 2007.god.
Zadovoljstvo |
DZ Kraljevo |
DZ Novi Pazar |
DZ Vrnjačka Banja |
DZ Raška |
DZ Tutin |
OB Kraljevo |
OB Novi Pazar |
SB Agens |
SB Merkur |
SB za interne bolesti Vrnjačka Banja |
SB Novi Pazar |
Zavod za javno zdravlje Kraljevo |
Veoma nezadovoljan |
9.9% |
11.3% |
4.2% |
2.0% |
0.6% |
5.9% |
6.7% |
3.4% |
3.6% |
5.7% |
13.8% |
8.4% |
Nezadovoljan |
16.4% |
11.1% |
8.5% |
9.2% |
3.7% |
10.8% |
11.6% |
8.5% |
7.1% |
11.4% |
19.1% |
13.3% |
Ni zadovoljan ni nezadovoljan |
37.9% |
31.5% |
45.1% |
24.5% |
8.0% |
42.0% |
35.7% |
15.3% |
25.0% |
48.6% |
28.7% |
33.7% |
Zadovoljan |
30.5% |
40.1% |
36.6% |
53.1% |
53.4% |
34.4% |
35.1% |
57.6% |
53.6% |
31.4% |
26.6% |
37.3% |
Veoma zadovoljan |
5.2% |
5.9% |
5.6% |
11.2% |
11.2% |
6.9% |
11.0% |
15.3% |
10.7% |
2.9% |
11.7% |
7.2% |
Ako posmatramo pojedinačno po segmentima zadovoljstva zaposlenih kadrovskim potencijalom je zadovoljno 37.8% zaposlenih dok je gotovo isti broj nezadovoljno brojem radnika u službi-36.1%. Neposrednom sradnjom sa kolegama zadovoljno je više od polovine ispitanika 67.7% (slični rezultati su i na republičkom nivou-65.4%) a nezadovoljno svega 10.7% zaposlenih, dok je međuljudskim odnosima nezadovoljna jedna petina anketiranih a 55.0% je zadovoljno i veoma zadovoljno što je bolje od republičkog proseka koji iznosi 49.3% (grafikon br.3).
Grafikon br.3
Četiri pitanja se odnose na uslove rada na radnom mestu, a odgovori pokazuju visok stepen nezadovoljstva zaposlenih i opremom u službi (nezadovoljno je više od trećine anketiranih-39.5%) i radnim prostorom u službi (nezadovoljno je 31.9% anketiranih). Organizacijom posla zadovoljno je 49.4% zaposlenih a raspoloživim vremenom za obavljanje zadataka 60.0% radnika (tabela br.2).
Tabela br.2. Mišljenje zaposlenih o uslovima rada
Ocena |
Oprema za rad |
Radni prostor |
Raspoloživo vreme za obavljanje zadataka |
Organizacija posla |
||||
n |
% |
n |
% |
n |
% |
n |
% |
|
Veoma nezadovoljan |
282 |
12.0% |
265 |
11.2% |
118 |
5.0% |
184 |
7.8% |
Nezadovoljan |
644 |
27.5% |
489 |
20.7% |
326 |
13.8% |
481 |
20.3% |
Ni zadovoljan ni nezadovoljan |
635 |
27.1% |
485 |
20.6% |
503 |
21.3% |
534 |
22.6% |
Zadovoljan |
661 |
28.2% |
906 |
38.4% |
1240 |
52.5% |
951 |
40.2% |
Veoma zadovoljan |
124 |
5.3% |
214 |
9.1% |
177 |
7.5% |
218 |
9.2% |
Ukupno |
2346 |
100.0% |
2359 |
100.0% |
2364 |
100.0% |
2368 |
100.0% |
Kada je u pitanju nagrađivanje na radu svojom mesečnom zaradom nezadovoljno je skoro dve trećine zaposlenih-60.3% a samo 1.6% ispitanika je izjavilo da je veoma zadovoljan svojom platom (grafikon br.4). Istraživanje sprovedeno na nivou Srbije pokazuje slične rezultate, platom je nezadovoljno 57.7%.
Grafikon br.4
Poglavlje koja se odnose na profesionalni razvoj sadrži dva pitanja, a odgovori pokazuju da postoji visok stepen nezadovoljstva zaposlenih i mogućnošću edukacije (zadovoljno manje od trećine anketiranih-29.4% a nezadovoljnih je nešto manje od polovine anketiranih-44.9%) i mogućnošću napredovanja (nezadovoljna je skoro polovina zaposlenih-45.4%) - tabela br.3.
Tabela br.3 Mišljenje zaposlenih o mogućnostima profesionalno razvoja na poslu
Ocena |
Mogućnost edukacije |
Mogućnost napredovanja |
||
n |
% |
n |
% |
|
Veoma nezadovoljan |
310 |
13.2% |
329 |
14.0% |
Nezadovoljan |
745 |
31.7% |
738 |
31.4% |
Ni zadovoljan ni nezadovoljan |
605 |
25.7% |
627 |
26.7% |
Zadovoljan |
604 |
25.7% |
580 |
24.7% |
Veoma zadovoljan |
86 |
3.7% |
78 |
3.3% |
Ukupno |
2350 |
100.0% |
2352 |
100.0% |
Deo upitnika koji se odnosi na profesionalne zahteve i odnos rukovodećeg kadra sadrži pet pitanja. Mogućnost izbora sopstvenog načina rada ima 45.8% zaposlenih, neodlučnih je 25.3% a 28.9% nema tu mogućnost. Podrškom koju dobijaju od pretpostavljenih zadovoljna je polovina zaposlenih – 51.6%, nešto manje od trećine je nezadovoljna odnosom rukovodilaca prema njima i njihovom radu – 26.6%, dok je petina neodlučna po tom pitanju. Svoje ideje pretpostavljenim može da iznese nešto manje od polovine zaposlenih u domu zdravlja-48.6% dok 28.3% smatra da nema tu mogućnost. Najveći deo zaposlenih čak 82.0% zna kojoj osobi odgovara za rad. Dobijanjem informacija o najvažnijim promenama koje se odnose na službu u kojoj rade zadovoljna je skoro polovina zaposlenih 42.2% (tabela br.4).
Tabela br.4 Mišljenje zaposlenih o profesionalnim zahtevima na poslu
Ocena |
Mogu da izaberem svoj način rada |
Podrška pretpostavljenih |
Mogu da iznesem svoje ideje |
Dobijam informacije o promenama u službi |
||||
n |
% |
n |
% |
n |
% |
n |
% |
|
Veoma nezadovoljan |
192 |
8.2 % |
266 |
11.2% |
250 |
10.6% |
297 |
12.5% |
Nezadovoljan |
487 |
20.7% |
366 |
15.4% |
418 |
17.7% |
555 |
23.4% |
Ni zadovoljan ni nezadovoljan |
596 |
25.3% |
516 |
21.8% |
545 |
23.1% |
521 |
21.9% |
Zadovoljan |
937 |
39.8% |
947 |
40.0% |
925 |
39.2% |
829 |
34.9% |
Veoma zadovoljan |
141 |
6.0% |
275 |
11.6% |
223 |
9.4% |
173 |
7.3% |
Ukupno |
2353 |
100.0% |
2370 |
100.0% |
2361 |
100.0% |
2375 |
100.0% |
Na pitanje da li su često izloženi stresu na poslu pozitivno je odgovorilo 64.7% zaposlenih.
Manje od polovine anketiranih (42.7%) ne planira da menja svoj posao, svega 3.8% bi otišlo u privatni sektor, 11.1% bi radilo na poslovima van zdravstvene zaštite a gotovo polovina ispitanika-42.4% bi ipak ostala u državnom sektoru. Ovi rezultati se znatno razlikuju u odnosu na istraživanje sprovedeno u beogradskim zdravstvenim ustanovama u prethodnoj godini gde je 31.4% anketiranih izjavilo da planira da potraži drugi posao, a čak 45.4% zaposlenih se izjasnilo da neće ostati u državnom sektoru, što je verovatno posledica većih mogućnosti koje nudi veliki grad. Međutim, ako se posmatraju rezultati na nivou Srbije u 2007.god. dobijaju se veoma slični procenti naročito kad je u pitanju broj anketiranih koji ne bi menjali posao dok je nešto više zaposlenih na našem okrugu koji bi ostali u državnom sektoru (grafikon br.5).
Grafikon br.5
Primenom neparametriskih statistiških testova, ustanovljeno je da ne postoji statistički značajna razlika u zadovoljstvu poslom u odnosi na pol, a postoji kada se posmatra zadovoljstvo zaposlenih u odnosu na završenu školu (x˛=60.540, df=16, p<0.05), na zanimanje (x˛=30.856, df=12, p<0.05) (tabela br.5), kao i na obavljanje rukovodeće funkcije (x˛=33.314, df=4, p<0.05).
Tabela br.5 Opšte zadovoljstvo zaposlenih u zdravstvenim ustanovama Raškog okruga u 2007.god. prema profilu zaposlenih
Ocena |
Zdravstveni radnik |
Zdravstveni saradnik |
Administrativni radnik |
Tehnički radnik |
||||
n |
% |
n |
% |
n |
% |
n |
% |
|
Veoma nezadovoljan |
104 |
6.5 % |
9 |
7.8% |
6 |
3.9% |
38 |
10.2% |
Nezadovoljan |
171 |
10.6% |
17 |
14.8% |
14 |
9.2% |
55 |
14.7% |
Ni zadovoljan ni nezadovoljan |
555 |
34.6% |
33 |
28.7% |
47 |
30.9% |
138 |
36.9% |
Zadovoljan |
613 |
38.2% |
41 |
35.6% |
74 |
48.7% |
114 |
30.5% |
Veoma zadovoljan |
162 |
10.1% |
15 |
13.1% |
11 |
7.2% |
29 |
7.7% |
Ukupno |
1605 |
100.0% |
115 |
100.0% |
152 |
100.0% |
374 |
100.0% |
U odnosu na socio-demografske karakterisitike, može se zaključiti da među anketiranim su zastupljenije žene (75.8%), prosečna starost zaposlenih je 42 godine. U odnosu na završenu školu najviše je zaposlenih sa završenom srednjom školom (59.5%), a prema zanimanju najzastupljeniji su zdravstveni radnici (71.5%). Radni staž se kreće od manje od jedne godine do 40 godina, a prosečna dužina je 18.38±9.13 godina, 12.0% anketiranih trenutno obavlja neku od rukovodećih funkcija.
Anketiranje je pokazalo da je svojim poslom zadovoljno svega 47.1% što je više nego na nivou republike-45.8%, a takođe više nego u beogradskim domovima zdravlja u prethodnoj godini (42%). U Velikoj Britaniji je 75% zaposlenih zadovoljno svojim radom (1). Više od trećine anketiranih 34.1% je izjavilo da je ni zadovoljno ni nezadovoljno poslom koji obavlja, što se možda može dovesti u vezu sa nepoverenjem u istraživanje i strahom da se daju iskreni odgovori jer sumnjaju u anonimnost odgovora. U odnosu na pol nema statistički značajne razlike u zadovoljstvu poslom, dok su nezadovoljniji zaposleni sa srednom stručnom spremom, tehnički radnici i zdravstveni saradnici i oni koji ne obavljaju rukovodeću funkciju.
Kada se posmatraju pojedini aspekti zadovoljstva odnosno nezadovoljstva anketirani radnici doma zdravlja su najnezadovoljniji mesečnom zaradom (60.3% ispitanika je nezadovoljno), potom je nezadovoljstvo mogućnošću napredovanja (45.4%), a najzadovoljniji su saradnjom sa kolegama (67.7%), raspoloživim vremenom za obavljanje zadatih poslova (60.0%) i međuljudskim odnosima (55.0%). Nezadovoljstvo mogućnošću edukacije iskazalo je 44.9% što je više nego u republici gde je nezadovoljno 40.7% zaposlenih. Podrškom od pretpostavljenih zadovoljno je 51.6% anketiranih što je slično proseku u državi 50.9%, a informacijma o najvažnijim promenama koje se odvijaju u službi u kojoj radi zadovoljno je 42.2% zaposlenih.
Manje od polovine ispitanika (42.7%) ne razmišlja o promeni posla a 11.1% bi radilo poslove van zdravstvene zaštite.
Rezultati istraživanja zadovoljstva zaposlenih u zdravstvenim ustanovama Raškog okruga pokazuje da je nešto malo manje od polovine (47.1%) zaposlenih zadovoljno poslom koji obavlja. Posmatrano pojedinačno među ustanovama primarne zdravstvene zaštite najzadovoljniji su zaposleni u manjim domovima zdravlja kao što su DZ Tutin i DZ Raška a najmanje zadovoljni su zaposleni u DZ Kraljevo. Što se tiče zadovoljstva zaposlenih u opštim bolnicama rezultati pokazuju sličan stepen zadovoljstva zaposlenih dok u specijalnim bolnicama je najveći procenat zadovoljnih u Specijalnoj bolnici za rehabilitaciju “Agens” Mataruška banja a najmanje u Specijalnoj bolnici za interne bolesti Vrnjačka Banja.
Manje od polovine zaposlenih ne razmišlja o promeni posla a 11.1% bi radilo posao van zdravstvene zaštite. Zaposleni su najnezadovoljniji svojom platom, brojem zaposlenih u službi u kojoj rade i mogućnošću napredovanja, a najzadovoljniji su saradnjom sa kolegama na poslu, međuljudskim odnosima i raspoloživim vremenom za obavljanje zadatih poslova.
Dobijeni rezultati ukazuju da bi menadžeri zdravstvenih ustanova morali uticati više na aspekte koji nisu vezani za materijalnu podlogu, kao što su informisanost zaposlenih, razvoj timskog rada, unapređenje organizacije posla i pružanje bolje podrške zaposlenima u realizaciji postavljenih zadataka