Istraživanje je sprovedeno 01.12.2008.god., kao instrument istraživanja korišćen je anonimni upritnik, kreiran od strane Ministarstva zdravlja Republike Srbije u okviru Programa Unapređenje kvaliteta rada zdravstvenih ustanova, a sadražao je 24 pitanja.
Obuhvaćeni su zaposleni svih zanimanja, za distribuciju i prikupljanje odgovora bili su odgovorni predsednik komisije za kvalitet i glavna sestra bolnice.
Za opisivanje ispitivane populacije korišćene su metode deskriptivne statistike: prosečna vrednost (aritmetička sredina), mere varijabiliteta (standardna devijacija) i relativni brojevi. Za utvrđivanje značajnosti razlike između obeležja korišćen je x˛ test. Zadovoljstvo zaposlenih je iskazano prosečnom ocenom na skali od 1 do 5, gde je 1=veoma nezadovoljan, a 5=veoma zadovoljan.
Baza podataka je kreirana u kompjuterskom programu Excel, a za statističku obradu podataka korišćen je SPSS program, verzija 10.0 (Statistical Package for Social Sciences).
Istraživanjem su obuhvaćeni svi zaposleni koji su bili prisutni na poslu u zdravstvenim ustanovama 01.12.2008.god. (osim u Specijalnoj bolnici za lečenje i rehabilitaciju Merkur Vrnjačka Banja u kojoj istraživanje ni ove godine nije obavljeno prema preporučenom uputstvu već je obuhvaćen samo deo zaposlenih radnika) 2534 zaposlena radnika su prihvatila učešće u anketi a vratilo se 2303 ispravnih, što predstavlja stopu odgovora od 90.9% što je gotovo ista stopa odgovora kao u prethodnoj godini
U odnosu na zanimanje najviše su bili zastupljeni zdravstveni radnici-71.5%, potom su tehnički radnici 15.2%, 6.9% su zdravstveni saradnici i najmanje je bilo administrativnih radnika 6.7%, za 90 zaposlena nema podatak o zanimanju (tabela br.1).
Tabela br.1 Struktura anketiranih radnika u zdravstvenim ustanovama Raškog okruga prema zanimanju
Zanimanje |
n |
% |
Zdravstveni radnik |
1577 |
71.3% |
Zdravstveni saradnik |
150 |
6.8% |
Administrativni radnik |
149 |
6.7% |
Tehnički radnik |
337 |
15.2% |
UKUPNO |
2213 |
100.0% |
Što se tiče završene škole nešto iznad polovine anketiranih je sa završenom srednjom školom, potom su zaposleni sa završenim fakultetom 22.3%, višom školom 10.3%, najmanje sa završenom osnovnom školom 7.8% i bez osnovne škole 0.4% za poslenih (grafikon br.1).
Grafikon br.1
75.8% ispitanika je ženskog pola, a 24.2% muškog što je isto kao i u prethodnom istraživanju. Starost zaposlenih se kretala od 20 do 64 godine, prosečna starost bila je 44.31±8.88 godina. Radni staž zaposlenih u bolnici se kreće od manje od jedne godine godine do 39 godine, a prosečna dužina radnog staža je 18.17±9.41 godina. Više od dve trećine ispitanika ne obavlja rukovodeću dužnost 89.1%.
Svojim poslom zadovoljno je 47.7% zaposlenih što je gotovo isto kao u prethodnom istraživanju-47.1% a manje od republičkog proseka-51.1%, 16.8% je nezadovoljno (u prošloj godini procenat nezadovoljnih je bio veći-18.9%), a 35.5% se izjasnilo da su ni zadovoljni ni nezadovoljni (grafikon br.2).
Grafikon br.2
Posmatrajući pojedinačno zdravstvene ustanove, najzadovoljniji su zaposleni u DZ Tutin gde je zadovoljnih i veoma zadovoljnih čak 96.3% zaposlenih, potom u Domu zdravlja Raška 69.6% a najmanje zadovoljnih i veoma nezadovoljnih je u Zavodu za javno zdravlje Kraljevo 35.4% i DZ Vrnjačka Banja 40.5% (tabela br.2).
Tabela br.2 Opšte zadovoljstvo zaposlenih radnika u zdravstvenim ustanovama Raškog okruga u 2008.god.
Zadovoljstvo |
DZ Kraljevo |
DZ Novi Pazar |
DZ Vrnjačka Banja |
DZ Raška |
DZ Tutin |
OB Kraljevo |
OB Novi Pazar |
SB Agens |
SB Merkur |
SB za interne bolesti Vrnjačka Banja |
SB Novi Pazar |
Zavod za javno zdravlje Kraljevo |
Veoma nezadovoljan |
4.8% |
7.4% |
6.0% |
1.8% |
0.0% |
4.2% |
6.0% |
2.9% |
0.0% |
3.1% |
14.8% |
8.9% |
Nezadovoljan |
13.1% |
14.8% |
7.1% |
2.7% |
0.0% |
12.8% |
11.9% |
14.7% |
0.0% |
15.6% |
8.0% |
16.5% |
Ni zadovoljan ni nezadovoljan |
41.2% |
38.2% |
46.4% |
25.9% |
3.7% |
41.9% |
32.3% |
36.8% |
54.5% |
18.8% |
18.2% |
39.2% |
Zadovoljan |
36.2% |
32.8% |
38.1% |
58.9% |
51.5% |
37.1% |
42.3% |
42.6% |
45.5% |
56.3% |
38.6% |
31.6% |
Veoma zadovoljan |
4.8% |
6.9% |
2.4% |
10.7% |
44.8% |
4.0% |
7.5% |
2.9% |
0.0% |
6.3% |
20.5% |
3.8% |
Ako posmatramo pojedinačno po segmentima zadovoljstva zaposlenih kadrovskim potencijalom je zadovoljno 39.0% zaposlenih dok je nešto manji broj nezadovoljno brojem radnika u službi-34.0%. Neposrednom sradnjom sa kolegama zadovoljno je više od polovine ispitanika 69.1% što je veći procenat nego prethodne godine-67.7%, a slično rezultatima na republičkom nivou-68.7%) a nezadovoljno svega 9.4% zaposlenih, dok je međuljudskim odnosima nezadovoljna jedna petina anketiranih a 57.4% je zadovoljno i veoma zadovoljno što je bolje od republičkog proseka koji iznosi 54.5% (grafikon br.3).
Grafikon br.3
Četiri pitanja se odnose na uslove rada na radnom mestu, a odgovori pokazuju visok stepen nezadovoljstva zaposlenih i opremom u službi (nezadovoljno je više od trećine anketiranih-34.2%) i radnim prostorom u službi (nezadovoljno je 26.1% anketiranih). Posmatrano u odnosu na prethodnu godinu primećuje se manje nezadovoljstvo opremom i radnim prostorom. Organizacijom posla zadovoljno je 51.6% zaposlenih a raspoloživim vremenom za obavljanje zadataka 60.2% radnika (tabela br.2).
Tabela br.2. Mišljenje zaposlenih o uslovima rada
Ocena |
Oprema za rad |
Radni prostor |
Raspoloživo vreme za obavljanje zadataka |
Organizacija posla |
||||
n |
% |
n |
% |
n |
% |
n |
% |
|
Veoma nezadovoljan |
210 |
9.3% |
178 |
7.8% |
96 |
4.2% |
142 |
6.2% |
Nezadovoljan |
562 |
24.9% |
416 |
18.3% |
300 |
13.2% |
357 |
15.7% |
Ni zadovoljan ni nezadovoljan |
655 |
29.0% |
493 |
21.6% |
511 |
22.4% |
605 |
26.5% |
Zadovoljan |
691 |
30.6% |
981 |
43.1% |
1165 |
51.1% |
977 |
42.8% |
Veoma zadovoljan |
139 |
6.2% |
210 |
9.2% |
207 |
9.1% |
200 |
8.8% |
Ukupno |
2257 |
100.0% |
2278 |
100.0% |
2279 |
100.0% |
2281 |
100.0% |
Kada je u pitanju nagrađivanje na radu svojom mesečnom zaradom nezadovoljno je nešto malo više od polovine zaposlenih-56.2% što je manje nego u prethodnom istraživanju kada je preko 60% zaposlenih bilo nezadovoljno mesečnim primanjem, a samo 2.3% ispitanika je izjavilo da je veoma zadovoljan svojom platom (grafikon br.4). Istraživanje sprovedeno na nivou Srbije pokazuje slične rezultate, platom je nezadovoljno 52.4%.
Grafikon br.4
Poglavlje koja se odnose na profesionalni razvoj sadrži dva pitanja, a odgovori pokazuju da postoji visok stepen nezadovoljstva zaposlenih i mogućnošću edukacije (zadovoljno manje od trećine anketiranih-31.1% ali je to veći procenat nego u prošloj godini a nezadovoljnih je nešto manje od polovine anketiranih-41.6%) i mogućnošću napredovanja (nezadovoljna je skoro polovina zaposlenih-40.6%) - tabela br.3.
Tabela br.3 Mišljenje zaposlenih o mogućnostima profesionalno razvoja na poslu
Ocena |
Mogućnost edukacije |
Mogućnost napredovanja |
||
n |
% |
n |
% |
|
Veoma nezadovoljan |
266 |
11.8% |
264 |
11.7% |
Nezadovoljan |
673 |
29.8% |
650 |
28.9% |
Ni zadovoljan ni nezadovoljan |
614 |
27.2% |
663 |
29.5% |
Zadovoljan |
584 |
25.9% |
569 |
25.3% |
Veoma zadovoljan |
118 |
5.2% |
105 |
4.7% |
Ukupno |
2255 |
100.0% |
2251 |
100.0% |
Deo upitnika koji se odnosi na profesionalne zahteve i odnos rukovodećeg kadra sadrži pet pitanja. Mogućnost izbora sopstvenog načina rada ima 46.7% zaposlenih, neodlučnih je 28.7% a 24.7% nema tu mogućnost. Podrškom koju dobijaju od pretpostavljenih zadovoljna je polovina zaposlenih – 53.3%, nešto manje od četvrtine je nezadovoljna odnosom rukovodilaca prema njima i njihovom radu – 22.4%, dok je petina neodlučna po tom pitanju. Svoje ideje pretpostavljenim može da iznese nešto polovina zaposlenih u zdravstvenim ustanovama-51.0% dok 23.8% smatra da nema tu mogućnost. Najveći deo zaposlenih čak 82.9% zna kojoj osobi odgovara za rad. Dobijanjem informacija o najvažnijim promenama koje se odnose na službu u kojoj rade zadovoljna je skoro polovina zaposlenih 46.2% (tabela br.4).
Tabela br.4 Mišljenje zaposlenih o profesionalnim zahtevima na poslu
Ocena |
Mogu da izaberem svoj način rada |
Podrška pretpostavljenih |
Mogu da iznesem svoje ideje |
Dobijam informacije o promenama u službi |
||||
n |
% |
n |
% |
n |
% |
n |
% |
|
Veoma nezadovoljan |
153 |
6.7% |
169 |
7.4% |
165 |
7.2% |
204 |
8.9% |
Nezadovoljan |
407 |
17.9% |
342 |
15.0% |
376 |
16.5% |
446 |
19.4% |
Ni zadovoljan ni nezadovoljan |
651 |
28.7% |
553 |
24.3% |
575 |
25.3% |
584 |
25.4% |
Zadovoljan |
882 |
38.9% |
930 |
40.9% |
943 |
41.4% |
881 |
38.4% |
Veoma zadovoljan |
177 |
7.8% |
281 |
12.4% |
218 |
9.6% |
180 |
7.8% |
Ukupno |
2270 |
100.0% |
2370 |
100.0% |
2277 |
100.0% |
2295 |
100.0% |
Na pitanje da li su često izloženi stresu na poslu pozitivno je odgovorilo 63.3% zaposlenih.
Manje od polovine anketiranih (41.3%) ne planira da menja svoj posao, svega 2.0% bi otišlo u privatni sektor, 10.3% bi radilo na poslovima van zdravstvene zaštite a gotovo polovina ispitanika-46.4% bi ipak ostala u državnom sektoru. Ovi rezultati se razlikuju u odnosu na republički nivo u smislu većeg procenta zaposlenih na Raškom okrugu koji bi ostali u državnom sektoru i manjeg procenta koji bi otišli u privatni sektor (grafikon br.5).
Grafikon br.5
Primenom neparametriskih statističkih testova, ustanovljeno je da ne postoji statistički značajna razlika u zadovoljstvu poslom u odnosi na zanimanje koje obavljaju, a postoji kada se posmatra zadovoljstvo zaposlenih u odnosu na završenu školu (x˛=56.658, df=16, p<0.05), na pol (x˛=12.003, df=4, p<0.05), kao i na obavljanje rukovodeće funkcije (x˛=26.571, df=4, p<0.05).
DISKUSIJA
U odnosu na socio-demografske karakterisitike, može se zaključiti da među anketiranim su zastupljenije žene (75.8%), prosečna starost zaposlenih je 42 godine. U odnosu na završenu školu najviše je zaposlenih sa završenom srednjom školom (59.2%), a prema zanimanju najzastupljeniji su zdravstveni radnici (71.3%). Radni staž se kreće od manje od jedne godine do 40 godina, a prosečna dužina je 18.17±9.41 godina, 10.9% anketiranih trenutno obavlja neku od rukovodećih funkcija.
Anketiranje je pokazalo da je svojim poslom zadovoljno svega 47.7% što je više negoprošle godine a manje nego na nivou republike-51.1%. U Velikoj Britaniji je 75% zaposlenih zadovoljno svojim radom. Više od trećine anketiranih 35.5% je izjavilo da je ni zadovoljno ni nezadovoljno poslom koji obavlja, što se možda može dovesti u vezu sa nepoverenjem u istraživanje i strahom da se daju iskreni odgovori jer sumnjaju u anonimnost odgovora. U odnosu na pol ima statistički značajne razlike u zadovoljstvu poslom jer su žene zadovoljnije poslom koji obavljaju, dok su nezadovoljniji zaposleni sa srednom stručnom spremom i oni koji ne obavljaju rukovodeću funkciju.
Kada se posmatraju pojedini aspekti zadovoljstva odnosno nezadovoljstva anketirani radnici zdravstvenih ustanova su najnezadovoljniji mesečnom zaradom (56.2% ispitanika je nezadovoljno), potom je nezadovoljstvo mogućnošću napredovanja (40.3%), a najzadovoljniji su saradnjom sa kolegama (69.1%), raspoloživim vremenom za obavljanje zadatih poslova (60.2%) i međuljudskim odnosima (57.4%). Nezadovoljstvo mogućnošću edukacije iskazalo je 41.6% što je više nego u republici gde je nezadovoljno 36.5% zaposlenih. Podrškom od pretpostavljenih zadovoljno je 53.3% anketiranih što je manje od proseka u državi 56%, a informacijma o najvažnijim promenama koje se odvijaju u službi u kojoj radi zadovoljno je 46.2% zaposlenih.
Manje od polovine ispitanika (41.3%) ne razmišlja o promeni posla a 10.3% bi radilo poslove van zdravstvene zaštite.
ZAKLJUČAK
Rezultati istraživanja zadovoljstva zaposlenih u zdravstvenim ustanovama Raškog okruga pokazuje da je nešto malo manje od polovine (47.7%) zaposlenih zadovoljno poslom koji obavlja što je nešto više nego u prethodnoj godini istraživanja a manje od republičkog proseka.
Posmatrano pojedinačno među domovima zdravlja najzadovoljniji su zaposleni u DZ Tutin i DZ Raška a najmanje zadovoljni su zaposleni u DZ Vrnjačka Banja. Što se tiče zadovoljstva zaposlenih u opštim bolnicama rezultati pokazuju veći stepen zadovoljstva u OB Novi Pazar dok u specijalnim bolnicama je najmanji procenat zadovoljnih u Specijalnoj bolnici za rehabilitaciju “Agens” Mataruška banja i Specijalnoj bolnici “Merkur“ Vrnjačka Banja a najveći u Specijalnoj bolnici za interne bolesti Vrnjačka Banja.
U odnosu na prethodnu godinu rezultati pokazuju da postoji neznatno povećanje stepena zadovoljstva zaposlenih u zdravstvenim ustanovama Raškog okruga i to za manje od jednog procenta. Najveći procenat povečanja je u DZ Tutin gde je zadovoljno svojim poslom preko 90% zaposlenih i niko se nije izjasnio za opciju nezadovoljan. Osim ove zdravstvene ustanove povečanje stepena zadovoljstva zaposlenih je i u DZ Kraljevo, DZ Novi Pazar, DZ Vrnjačka Banja, OB Novi Pazar, Specijalnoj bolnici za interne bolesti Vrnjačka Banja i Specijalnoj bolnici Novi Pazar. Najmanji pad procenta zadovoljnih zaposlenih je u OB Kraljevo za 0.2%, potom u DZ Raška oko 5%, Zavodu za javno zadravlje Kraljevo gotovo 10% i najviše u Specijalnoj bolnici “Merkur“ Vrnjačka Banja skoro 20% i Specijalnoj bolnici za rehabilitaciju “Agens” Mataruška banja za skoro 30%. Treba napomenuti da u Specijalnoj bolnici “Merkur“ Vrnjačka Banja istraživanje zadovoljstva zaposlenih nije realizovano u skladu sa uputstvo koje im je prosleđeno tako da nisu anketirani svi zaposleni koji su bili na poslu u trenutku realizacije istraživanja i uzorak je mali.
U odnosu na prethodnu godinu manji je procenat zaposlenih koji ne razmišlja o promeni posla, manje je onih koji bi prešli u privatni sektor i onih koji bi radili posao van zdravstvene zaštite, a veći broj zaposlenih bi ostao u zdravstvu.
Zaposleni su najnezadovoljniji svojom platom, brojem zaposlenih u službi u kojoj rade i mogućnošću napredovanja, a najzadovoljniji su saradnjom sa kolegama na poslu, međuljudskim odnosima i raspoloživim vremenom za obavljanje zadatih poslova što je potpuno isto kao u prošloj godini.
S obzirom da zadovoljstvo zaposlenih u zdravstvenim ustanovama utiče na produktivnost i kvalitet rada potrebno je da menadžeri zdravstvenih ustanova u kojima je došlo do pada zadovoljstva zaposlenih u odnosu na prethodno istraživanje, sagledaju razloge nezadovoljstva i u skladu sa mogućnostima kroz bolju informisanost i podršku zaposlenim pokušaju da povećaju njihovu profesionalnu satisfakciju.